Wat zijn symptomen van stress?

De 8 symptomen van stress zijn: (zoals gebruikt door huisartsen en psychologen)

  • moeheid
  • gestoorde of onrustige slaap
  • prikkelbaarheid
  • niet tegen drukte of herrie kunnen
  • emotionele labiliteit
  • piekeren
  • zich gejaagd voelen
  • concentratieproblemen of vergeetachtigheid

Bron: Bastiaanssen MHH, Loo MAJM, Terluin B, Vendrig AA, Verschuren CM, Vriezen JA. Landelijke Eerstelijns Samenwerkings Afspraak Overspanning en burn-out. Huisarts Wet 2011:54(12);10-S11-6.

Heb je langere tijd deze symptomen? Lees dan hoe je moet omgaan met stress en hoe je stress kunt verminderen. Wat je wilt voorkomen, is dat je uiteindelijk overspannen wordt of zelfs een burn-out ontwikkelt.

Hieronder worden de symptomen van stress nader toegelicht.

symptomen stress kenmerken

Moeheid bij stress:

Een van de belangrijkste tekenen van stress is dat je moe opstaat. Na een dag werken of drukte ben je kapot. Je hebt hierdoor ook te weinig energie voor huishouden, sporten en afspreken met vrienden. Je hebt steeds het gevoel dat je ziek gaat worden.

Gestoorde of onrustige slaap bij stress:

Je bent wel moe, maar je valt toch niet in slaap. Je piekert in bed (denken in rondjes en er niet uitkomen). Ook kun je je ineens bedenken dat je iets belangrijks vergeten bent die dag. Het wordt daardoor nog lastiger om in slaap te vallen. Je denkt veel na over wat je dwars zit. Je slaapt daardoor onrustig en wordt steeds wakker. Soms lukt het slapen dan ook helemaal niet meer. Ook zal je veel dromen en niet uitgerust wakker worden.

Prikkelbaarheid

Je bent prikkelbaar, dat wil zeggen dat je snel geïrriteerd bent of boos reageert. Mensen irriteren je, ook mensen die er niks aan kunnen doen. Je springt uit je vel om kleine zaken. Mensen in jouw omgeving zullen hierdoor vaak ook al merken dat je stress hebt.

Niet tegen drukte of herrie kunnen.

Voor diegenen die normaal van feestjes en muziek houden: je moet er nu niet aan denken. Prikkels komen harder binnen en je wilt daardoor het liefst zo snel mogelijk naar huis. Je hebt al genoeg aan je hoofd. Vanbinnen is het immers als zo onrustig, dan kun je er geen extra drukte bij hebben.

Emotionele labiliteit

Bij emotionele labiliteit huil je sneller en ben je sneller boos. Misschien wel om dingen waar je normaal nooit emotioneel om zou worden. Je kan je tranen bijna niet bedwingen in de volgende situaties:

  • iemand geeft je kritiek
  • iemand is niet blij met je
  • er gaat iets kapot
  • je komt te laat voor je afspraak
  • je komt erachter dat je iets belangrijks bent vergeten
  • er gaat iets mis

Piekeren

Je blijft steeds nadenken over een gebeurtenis, bijvoorbeeld over iemand of over je werk. Je kan de gedachte niet achter je laten. Het gevolg hiervan is dat je slechter slaapt en ontspannen ook niet lukt.

Zich gejaagd voelen

Je hebt het gevoel dat je dóór moet. Dat je niet mag rusten of stoppen. Het gevolg hiervan is dat je jezelf opjaagt, waardoor je niet meer kunt ontspannen. Je werkt ook steeds langer over, of je kunt een project niet meer loslaten. Hierdoor zal je ook geen plezier beleven aan jouw werkzaamheden of taken.

Concentratieproblemen of vergeetachtigheid

Je bent er niet bij met je gedachten: je maakt fouten en slaat dingen over. Pas later zie je dat de kwaliteit van je werk niet goed is. Op het moment zelf had je dat niet door. Ook vergeet je van alles. Grote zaken zoals belangrijke afspraken, lijstjes, dingen die je echt niet mocht vergeten. Maar ook kleine dingen, bijvoorbeeld: je vergeet een was in de wasmachine, een pan op het vuur, die ene boodschap waarvoor je nog even naar de supermarkt ging. Alles bij elkaar opgeteld heb je zaken nu niet onder controle.

Wat te doen bij stress symptomen

Herken je een of meer van de bovenstaande symptomen van stress? Ga dan naar onze pagina’s over stress verminderen en omgaan met stress. Hierin staan praktische tips waar je mee aan de slag kunt, zodat je binnen een paar dagen of paar weken meer ontspannen bent.

Meest gelezen

Vraag de dr.

Nieuwsbrief

informatie stress betrouwbaar

Weg met stress, wijzer door informatie op maat 

Betrouwbare informatie over stress, geschikt voor jouw situatie