Hoe help ik mijn partner met stress?

partner met stress helpen

Een partner met stress heeft invloed op de relatie. Je hebt vaker ruzie, vaak om niks. De partner met stress is snel op zijn teentjes getrapt en onredelijk. Het frustrerende is ook, dat jij vaak eerder bij de partner ziet dat hij stress heeft dan de partner zelf. Hieronder staat beschreven hoe jij je partner het beste kunt helpen.

  • Symptomen & signalen
  • Oorzaken
  • Hoe maak je stress bij je partner bespreekbaar
  • Wat kun je doen?
  • Behandelingen

Symptomen en signalen

Allereerst, zorg dat je goed weet wat de klachten zijn van stress. Deze vind je op onze pagina over symptomen van stress. Besef ook dat er 3 fasen zijn van stress. Hoe eerder stress wordt aangepakt, hoe sneller en makkelijker het herstel zal verlopen. Samenvattend zie je de volgende fasen:

1e fase: Het begint met chronische stress. Wanneer deze stress niet aangepakt wordt, start de 2e fase van stress: overspannen zijn.

2e fase: overspannen zijn.

De 3e fase is burn-out.

Sommige mensen negeren chronische stress en overspannenheid en komen in een burn-out. Het is belangrijk om dat te voorkomen. Gelukkig kun je zelf thuis veel doen om stress te voorkomen en geven wij op deze site hierover uitgebreide informatie. In het onderstaande geven wij specifiek aan hoe jij je partner kunt helpen.

Mijn partner heeft chronische stress

Chronische stress is de 1e fase van stress. Het gedrag van je partner zal vaak al veranderen. Het kan je al opvallen dat je partner:

  • minder vrolijk is
  • steeds vaker werkt
  • minder zin in seks heeft
  • minder geïnteresseerd is in jou en/of eventuele kinderen en familie/vrienden
  • sneller boos / geïrriteerd is of een kort lontje heeft

Mijn partner is overspannen

Lukt werken niet meer? Heeft je partner het gevoel de grip te verliezen? Dat het allemaal niet meer goed gaat? Misschien zit je partner in de volgende fase van stress, namelijk overspannenheid. Huisartsen stellen de diagnose overspannen zijn. De richtlijn geeft aan dat iemand overspannen is bij:

  • 3 of meer symptomen van stress (klik op de link voor een lijst met symptomen)
  • het gevoel de grip te verliezen
  • werken lukt niet meer (iemand is meer dan de helft ziek gemeld)
  • deze klachten komen niet door een depressie of andere psychische stoornis

Bron: Bastiaanssen MHH, Loo MAJM, Terluin B, Vendrig AA, Verschuren CM, Vriezen JA. Landelijke Eerstelijns Samenwerkings Afspraak Overspanning en burn-out. Huisarts Wet 2011:54(12);10-S11-6.

Heeft jouw partner al deze 4 punten? Dan is de kans groot dat je partner overspannen is. Wanneer jouw partner minder dan 3 punten heeft, dan is je partner (nog) niet overspannen. Hij of zij kan wel tegen overspannen aan zitten.

Wat merk je van overspannenheid binnen de relatie?

Je merkt dat je partner niet meer ‘normaal’ reageert, Hij of zij heeft ander gedrag dan vroeger. Je ziet dat je partner sterk emotioneel op je reageert (sneller boos dan voorheen, sneller geïrriteerd dan voorheen). Vaak lukt het ook niet om echt contact met je partner te maken, hij of zij trekt zich terug. Je partner vraagt niet meer hoe jouw dag was, en wil ook niet vertellen hoe zijn of haar dag was. De koptelefoon staat vaker op, of je partner staart naar het beeldscherm van tv of telefoon. Je partner heeft minder zin in samen iets leuks gaan doen. Sociale contacten gaan op een lager pitje. Vaak is je partner wel heel druk met zijn of haar werk.

Mijn partner heeft een burn-out

De volgende fase van stress is burn-out. De klachten zijn (achteraf gezien) al langer dan 6 maanden aanwezig. Voldoet je partner aan alle voorwaarden voor overspannenheid (zie hierboven) en doet hij dat langer dan 6 maanden én is je partner compleet uitgeput, dan heeft je partner misschien een burn-out. De huisarts kan de uiteindelijke diagnose stellen en de behandeling starten.

Lees hier alle informatie over overspannen zijn en burn-out.

Wat merk je van een burn-out binnen de relatie?

De kans is groot dat jij de burn-out al zag aankomen. Misschien heb je gedacht: ‘dit kan niet zo blijven doorgaan’ of ‘zoveel stress is echt niet goed voor een mens’.

Of zag je het totaal niet aankomen en was het een donderslag bij heldere hemel. Bijvoorbeeld omdat jouw partner heel goed was in het negeren van de klachten en doorging tot het écht niet meer ging.

In beide gevallen heb je nu te maken met een partner die zich heel erg slecht voelt. Alle stressklachten zijn nu maximaal aanwezig. Bijna alles is teveel.

Binnen de relatie merk je dat je partner nu geen energie heeft om aandacht te hebben voor jou. Het draait nu allemaal om je partner. Zorg ervoor dat jij iemand hebt om mee te praten en leuke dingen mee te doen. Goed voor jezelf zorgen is belangrijk in deze periode. Blijf jouw sociale contacten onderhouden, doe leuke dingen en probeer veel te ontspannen. Gebruik ook vooral onze oefeningen om snel stress te verminderen en lees hoe je beter met stress kunt omgaan.

Oorzaken stress bij partner

Stress aanpakken begint bij de oorzaken van de stress. Welke oorzaken van stress heeft jouw partner? Piekert je partner over de financiën, relatieproblemen, problemen in de familie, slechte gezondheid? De ene persoon ervaart meer stress dan de ander. Om je informatie over stress op maat te geven, maken wij onderscheid tussen de meest voorkomende vormen van stress die voortkomen de uit persoon(lijkheid) van je partner en oorzaken van stress die voortkomen uit de omgeving.

Oorzaken van stress door persoonlijkheid / karakter:

Oorzaken van stress die voortkomen uit de omgeving:

Hoe maak je stress bij je partner bespreekbaar

Het is vaak makkelijk om stress bij een ander te herkennen dan bij jezelf. Dus wanneer jij de signalen van stress ziet bij je partner, betekent dat niet dat je partner dat ook zo ziet.

Je partner kan nog heel lang denken dat hij of zij geen stress heeft. Elke keer dat je erover begint, zal je partner zeggen dat er niks aan de hand is. Je partner zal vinden dat je overdrijft. Met een beetje pech zal je partner zelfs geïrriteerd zijn en vragen of je erover op wilt houden. Er kan zelfs ruzie ontstaan.

Ondertussen begin jij ook echt last te krijgen van de stress bij je partner. Echt gezelliger worden mensen met stress niet. Dit maakt stress bespreken lastig. Het duurt ook wel een tijdje voor mensen met stress openstaan voor een gesprek.

Stress bespreken lukt eindelijk wel, als je het op de volgende manier doet. Door stress heel kort en lichtjes te bespreken (zie hieronder). Houd er rekening mee dat je niet binnen 1 week resultaat hebt.

Kort en licht bespreken

Wat bedoelen we met kort en licht bespreken? We bedoelen hiermee dat je elke dag, heel kort, stress even noemt. Vooral geen beschuldigingen, geen lange verhalen. Zo kort, dat het je partner niet irriteert. Je wilt je partner niet afstoten, of hem of haar nog meer stress geven. Het doel is dat stress in het achterhoofd blijft zitten en dat je partner na een tijdje gaat beseffen dat zijn klachten door stress komen. Je kunt bijvoorbeeld deze website Stresswegwijzer aanraden.

Na een aantal dagen of weken, zal hij of zij misschien toch informatie gaan opzoeken over stress. Je partner zal dan de stressklachten herkennen. Het gaat erom dat je blijft volhouden, zodat het idee langzaam maar zeker indaalt bij je partner. Wanneer je partner er voor open staat (en dit kan echt wel even duren), zal je partner pas aan stress gaan denken.

Wat kun je doen?

Naast stress bespreekbaar maken (zie hierboven) zijn er andere manieren waarop je je partner kan helpen.

  • hulp aanbieden (zonder te pushen)
  • zorgen voor rust
  • uitstellen stressgevende activiteiten (verhuizing, verbouwing, grote keuzes maken)
  • taken overnemen, voorstellen om activiteiten te cancelen (weekendje weg met hele familie, organisatie van iets)
  • nachtrust: wanneer je zelf vroeg naar bed gaat, zal je partner ook eerder gaan slapen
  • gezonde voeding
  • goed met eigen stress omgaan
  • eigen stress verminderen
  • partner doorsturen naar deze site Stresswegwijzer: https://www.stresswegwijzer.nl, met informatie op maat voor iedere situatie

Hieronder worden deze maniern om je partner te helpen nog even kort toegelicht.

Hulp aanbieden

Pushen werkt niet, dus vraag voorzichtig of je partner het druk heeft en of je iets kunt doen om te helpen.

Zorgen voor rust

Plan de komende periode minder: doe het rustig aan. Houd de sociale agenda ook leger dan je normaal zou doen: minder afspreken, minder bezoek. Je kunt zelf natuurlijk wel weg gaan en leuke dingen blijven doen.

Uitstellen stressverhogende momenten 

Vooral uitjes en vakanties met het hele gezin of met familie zijn stressmomenten. Een vakantie met vrienden van je partner is juist wel weer een goed idee: hier ontspant je partner van.

Een verhuizing is nu geen goed idee, en een verbouwing ook niet. Dus zet de plannen voor een nieuwe badkamer of keuken even op een lager pitje. Krijgt jouw partner juist heel veel stress van de oude keuken of badkamer (vooral bij perfectionisten kan dit zo zijn), dan is het misschien wel een goed idee om naar de keukenboer te gaan. Zorg wel dat jullie niet zelf gaan klussen.

Voldoende nachtrust 

Voldoende nachtrust is belangrijk. Wanneer jij lang opblijft, is de kans groter dat je partner ook wakker blijft. Wil je jouw partner met stress dus helpen, ga dan op tijd op bed om te slapen.

Gezonde voeding

Weinig tot geen alcohol, veel groente, weinig afhaal, weinig frituur: het spreekt voor zich. Wanneer mensen stress hebben, is het soms lastig voor ze om zelf te koken en boodschappen te doen. Help je partner hierbij. Kook vooral ook lievelingsgerechten van je partner: dit werkt stressverlagend.

Omgaan met eigen stress

Wanneer je zelf stress hebt, kun je minder hebben. Je wordt kortaf, bent geïrriteerd. Dit zorgt voor conflicten en verhoogt de stress bij jou en jouw partner. Lees daarom de manieren waarop je met stress kunt omgaan.  

Eigen stress verminderen

Wil je je eigen stress verminderen? Nu jouw partner stress heeft, zul je zelf ook meer stress krijgen. Niet alleen omdat je partner een korter lontje heeft, maar ook omdat je het drukker krijgt. Lees onze tips om stress te verminderen.

Zorg goed voor jezelf 

Wanneer je partner veel stress heeft, overspannen is of een burn-out heeft: zorg goed voor jezelf. Blijf leuke dingen doen. Spreek af met vrienden en familie, ook wanneer je partner niet mee wil. Blijf niet thuis bij je partner. Voor je partner is het heerlijk om het huis voor zichzelf te hebben (rustmoment!) en jij onderhoudt jouw sociale contacten. Hierdoor voel je je beter en heb je afleiding,

  • eet gezond
  • beweeg en sport
  • zorg dat je je eigen stress laag houdt: genoeg rustmomenten.
  • blijf niet thuis maar ga erop uit
  • zorg dat je eigen stress laag blijft (tips voor stress verminderen)

Behandelingen

Huisarts / psycholoog

Bij chronische stress is het goed voor je partner om naar de huisarts te gaan. De huisarts zal je partner onderzoeken en nagaan wat de diagnose is. Misschien is je partner al overspannen of zelfs burn-out. De huisarts kan je partner verwijzen naar een goede psycholoog.

Meest gelezen

Vraag de dr.

Nieuwsbrief

informatie stress betrouwbaar

Weg met stress, wijzer door informatie op maat 

Betrouwbare informatie over stress, geschikt voor jouw situatie