Misselijk en maagpijn door stress

Misselijk en maagpijn door stress? Wanneer je misselijk bent, heb je het gevoel dat je moet overgeven. Het komt bij allerlei aandoeningen voor, zowel psychisch (stress, angst) als lichamelijk (wagenziek, infectie, voedselvergiftiging). Afwijkingen van het evenwichtsorgaan of hevige pijn kunnen ook voor misselijkheid zorgen, net als zwangerschap. Sommige mensen worden misselijk bij hevige vermoeidheid of lichamelijke uitputting (bv. een sportwedstrijd). Misselijkheid komt ook voor bij migraine en als bijwerking van bepaalde medicijnen.

Op deze pagina bespreken we ook maagklachten. Hiermee bedoelen we maagpijn, een knoop in je maag, pijn in de bovenbuik, brandend maagzuur (reflux) en zure oprispingen. Deze maagpijn en maagklachten kunnen verergeren met stress.

In dit artikel lees je over:

  • De relatie tussen misselijkheid / maagklachten en stress
  • Misselijkheid en vermoeidheid
  • Hoe je maagklachten en misselijkheid bij stress kunt verminderen
misselijk maagpijn misselijkheid

Relatie tussen misselijkheid / maagklachten en stress

Bij stress maak je stresshormonen aan. Deze stresshormonen zorgen ervoor dat je lichaam zich klaar maakt om te vluchten of te vechten (vecht-of-vlucht respons). Je hartslag stijgt en er gaat vooral bloed naar je spieren. Er gaat minder bloed naar je spijsverteringsorganen zoals de maag en de darmen (lees hier meer over in Wat is stress).

De hersenen zenden ook minder signalen naar de hersenzenuw die de maag aanstuurt. Hierdoor gaat je maag minder hard werken. Wanneer er minder bloed naar je maag gaat en de maag gaat minder hard werken, dan kan dit tot misselijkheid leiden. Je merkt dan ook dat je bij stress sneller misselijk bent.

Sommige mensen worden niet misselijk, maar hebben andere klachten. Zoals een opgeblazen gevoel in de buik, een vol gevoel in de maag, een knoop in je maag (een harde plek in je maag als je erop drukt), pijn in de maag of veel brandend maagzuur (reflux). Dit kan vervelend of pijnlijk zijn. Deze klachten komen voor bij ongeveer 1 op de 4 Nederlanders (bron: Maag Darm Lever Stichting).

Soorten maagklachten

Maagpijn (pijn in de bovenbuik)

Maagpijn zit midden in de bovenbuik, net onder de ribben en boven de navel.

Een knoop in je maag

Met een knoop in je maag wordt bedoeld dat je maag wel een harde bal in je buik lijkt. Ook als je op de maag drukt voel je soms een harde plek.

Brandend maagzuur (reflux) & zure oprispingen

Je hebt last van brandend maagzuur wanneer zure maaginhoud omhoog komt. Soms komt het soms tot in je mond en proeft het als braaksel. Het prikt in je keel en in de slokdarm. Andere woorden hiervoor zijn reflux en zure oprispingen.

Oorzaken maagpijn en maagklachten

Overgevoelige maag

Bij een overgevoelige maag is je maag gevoeliger voor prikkels dan een ander. Je voelt dan sneller pijn in de maag dan iemand anders. Een overgevoelige maag kan door een combinatie van allerlei factoren voorkomen, waarbij stress ook een rol speelt.

Luie maag

Bij een luie maag blijft het eten langer in de maag, doordat de maag te weinig samentrekt. Dit zie je vaker bij mensen met suikerziekte, maar ook spanning en stress spelen een rol. Door een luie maag komt brandend maagzuur, maagzuur dat omhoog stroomt in de slokdarm, ook vaker voor.

Brandend maagzuur (reflux )

Bij brandend maagzuur voel je een brandende pijn in de slokdarm, omdat de zure maaginhoud omhoog stroomt. Dit komt bij iedereen wel eens voor, vooral na een zware maaltijd. Wanneer je dit vaker hebt, kan het zijn dat je een luie maag hebt (zie hierboven). Een luie maag verergert met stress. Brandend maagzuur komt ook voor na alcohol drinken en bepaalde voeding (koffie, koolzuurhoudende dranken maar ook vet eten). Juist bij stress ben je geneigd meer koffie en alcohol te drinken, en ongezonder te eten. Dat is dus ook een reden dat deze klachten vaker voorkomen bij stress.

Maagzweer

Vroeger werd gedacht dat je een maagzweer krijgt door stress of roken. Inmiddels weten we dat een maagzweer meestal wordt veroorzaakt door de bacterie H. Pylori (bron: Maag Darm Lever Stichting). Wel kunnen roken en stress de klachten verergeren.

Stress verergert maagpijn en misselijkheid

Stress kan dus misselijkheid, maag- en darmklachten veroorzaken of verergeren. Als je gevoelig bent voor deze klachten dan heb je misschien zelf ook al gemerkt dat de klachten erger worden bij stress. De klachten worden veroorzaakt omdat het lichaam bij stress in een vecht-of-vlucht reactie komt. En dat is maar goed ook, want anders zou je lichaam veel minder goed reageren bij gevaar of een verwonding. Bij gevaar moet al het bloed naar je spieren stromen, en niet naar je buik. Je zou dan minder snel kunnen wegrennen, omdat je spieren niet genoeg zijn doorbloed.

Maar…..heel vaak is er geen sprake van een ‘echte’ dreiging. Stress wordt veel vaker veroorzaakt door bijvoorbeeld piekeren, faalangst, perfectionisme of door een combinatie van stressveroorzakende factoren uit jouw omgeving. Denk aan werk, gezin of studie. Sterker nog; denken aan een dreiging, of iets wat je vervelend vindt (zoals een sollicitatiegesprek), zorgt er al voor dat er stresshormoon vrijkomt. Het lichaam maakt namelijk geen onderscheid tussen een echte dreiging, of een ingebeelde dreiging.

Als je de bron van de stress niet aanpakt, dan kun je chronische stress ontwikkelen, waarbij misselijkheid en maag- en darmklachten een terugkerend patroon kunnen vormen. Uiteindelijk loop je dan zelfs het risico om overspannen te worden, of een burn-out te ontwikkelen.

Maagpijn en misselijkheid verminderen

In dit artikel wordt met name ingegaan op de relatie tussen misselijkheid en maagpijn en stress. Toch is de belangrijkste tip: zorg ervoor dat je goed eet en drinkt. Bij brandend maagzuur is gezonde voeding erg belangrijk. Je kunt proberen of je van de klachten afkomt door geen koffie en alcohol meer te drinken. Ook het stoppen met vet (gefrituurd!) eten kan helpen. Heel pittig eten kan bij sommige mensen ook leiden tot brandend maagzuur. Sowieso helpt stoppen met roken.

Vervolgens is het zaak om stress te verminderen. Op de pagina stress verminderen kun je lezen hoe je op korte termijn stress kunt aanpakken (als je incidenteel last hebt van stress). Als je structureel last hebt van stress (je zult dan vaker misselijk zijn en/of maagpijn hebben) dan raden wij jou aan om eerst goed in kaart te brengen waarvan jij stress krijgt. Vervolgens kun je dan gericht werken aan de oorzaken. Op deze site staan de meest voorkomende oorzaken van stress beschreven en hoe je deze oorzaken kunt aanpakken. We maken hierbij onderscheid tussen stress die wordt veroorzaakt door de omgeving en stress die wordt veroorzaakt door jouw persoon(lijkheid). Vaak liggen een combinatie van factoren ten grondslag aan de stress. Welke van de onderstaande stressveroorzakende factoren herken jij?

Stress veroorzaakt door jouw omgeving:

Stress veroorzaakt door jouw persoon(lijkheid)

Misselijk en moe

Sommige mensen worden misselijk wanneer ze heel erg moe zijn. Bijvoorbeeld omdat ze te laat op bed gaan, of juist te vroeg opstaan. Bijvoorbeeld om een vroege vlucht te halen, of bij avond- of nachtdiensten. De achterliggende oorzaken zijn dezelfde als bij stress. Bij extreme vermoeidheid komt het lichaam in een vecht-of-vlucht reactie, er gaat dan minder bloed naar de spijsverteringsorganen en er komen minder signalen van de hersenzenuw die de maag aanstuurt.

Meest gelezen

Vraag de dr.

Nieuwsbrief

informatie stress betrouwbaar

Weg met stress, wijzer door informatie op maat 

Betrouwbare informatie over stress, geschikt voor jouw situatie