Hartkloppingen

Hartkloppingen komen vaak voor bij stress. Meestal zijn ze onschuldig, en beteken ze niet dat er iets mis is met je hart. We spreken van hartkloppingen als je ervaart dat je hartslag te snel, te hard of onregelmatig is. Je kunt dit voelen in je borstkas, je keel of je nek. Hartkloppingen kunnen je een heel naar gevoel geven, zeker als je er voor het eerst last van hebt, of als er geen directe aanleiding voor is.

Hartkloppingen kunnen je ook een heel ongerust of angstig gevoel geven.

Hier lees je meer over hartkloppingen, waardoor ze worden veroorzaakt, wat je er tegen kunt doen en wanneer je medische hulp moet inschakelen.

  • Oorzaken van hartkloppingen
  • Hartkloppingen door stress
  • Hartkloppingen in rust  / hartkloppingen in bed
  • Wat kun je doen tegen hartkloppingen
  • Wanneer een arts inschakelen
hartkloppingen bonzen hart

Oorzaken van hartkloppingen

Over het algemeen zijn hartkloppingen niet schadelijk en gaan ze uit zichzelf weer weg. Meestal worden ze veroorzaakt door stress of angst, of omdat je teveel cafeïne of alcohol hebt gedronken. Ook kun je sneller last hebben van hartkloppingen als je zwanger bent. De meest voorkomende oorzaken van hartkloppingen, waarbij er geen sprake is van een hartprobleem, zijn:

  • Sterke emoties als angst, ongerustheid of stress. Paniekaanvallen gaan over het algemeen gepaard met hartkloppingen.
  • Grote fysieke inspanning
  • Caffeïne, nicotine, drugsgebruik (bijvoorbeeld cocaïne)
  • Medische aandoeningen aan bijvoorbeeld de schildklier, lage bloeddruk of koorts.
  • Veranderingen in de hormoonhuishouding, bijvoorbeeld tijdens de menstruatie, zwangerschap of voor de menopauze.
  • Medicijnen, sommige voedingspreparaten voor bodybuilding en dieetpillen.

Hartkloppingen bij stress:

Hartkloppingen worden vaak veroorzaakt door stress, spanning of angst. Waarom is dat?

Wanneer er sprake is van stress, spanning of angst dan maakt het lichaam zich gereed door het produceren van stresshormonen. Deze stresshormonen zorgen ervoor dat je je beter kunt concentreren en dat er meer bloed gaat naar spieren, hersenen en hart. En dat is ook goed, want anders zou je lichaam veel minder goed reageren bij gevaar of een verwonding. Je zou dan minder snel kunnen wegrennen, omdat je spieren niet genoeg zijn doorbloed. Je hart zou niet snel genoeg kloppen en je zou onvoldoende zuurstof hebben voor de inspanning die je moet leveren. Er wordt wel gezegd dat je lichaam dan in een vecht-vlucht stand komt. Je hart klopt dan harder en sneller om ervoor te zorgen dat er voldoende zuurstof in het lichaam komt.

Maar…..heel vaak is er geen sprake van een ‘echte’ dreiging.

Stress wordt veel vaker veroorzaakt door bijvoorbeeld piekeren, faalangst, perfectionisme of door een combinatie van stressgevende factoren uit jouw omgeving. Denk aan problemen op het werk of bij de studie. Sterker nog; denken aan een dreiging of iets wat je vervelend vindt (zoals een sollicitatiegesprek), zorgt er al voor dat er stresshormoon vrijkomt. Het lichaam maakt namelijk geen onderscheid tussen een echte dreiging, of een ingebeelde dreiging. Als je de bron van de stress niet aanpakt dan kun je chronische stress ontwikkelen, waarbij hartkloppingen een terugkerend patroon kunnen vormen. Dit kan uiteindelijk leiden tot overspannenheid of burn-out.

Hartkloppingen in rust / hartkloppingen in bed

Dat je hart sneller gaat kloppen na een paar kilometer hardlopen is erg logisch. Je hart slaat sneller om je spieren van voldoende bloed te voorzien. Maar waarom kan je dan hartkloppingen voelen in rust, wanneer je rustig op de bank zit of in bed ligt?

Reden 1

Je lichaam is niet ontspannen. Hartkloppingen in rust ontstaan wanneer je lichaam nog in de ‘aan’stand staat na een lange drukke dag. De stresshormonen gieren nog door je bloed, en pas wanneer de hoeveelheid stresshormoon zakt, gaat je hart rustiger kloppen.

Reden 2

Wanneer je in rust bent in bed, heb je weinig afleiding. Je hersenen hebben nu de kans om na te gaan denken. Je maakt je misschien ongerust over iets, ziet ergens tegenop of hebt iets naars meegemaakt. Of je herinnert je ineens iets waar je gestresst van raakt. Je lichaam maakt dan stresshormoon aan en je hart reageert daarop door sneller te kloppen.

Je kunt dan, zeker als het de eerste keer is, heel erg schrikken en je zorgen maken over je hart. Bijna altijd zullen door deze zorgen de stress, angst en spanning toenemen, waardoor de hartkloppingen ook weer zullen toenemen. Je bent dan beland in een vicieuze cirkel en het is heel moeilijk om daar dan weer direct uit te kunnen komen.

Hartkloppingen in bed voel je het sterkst als je op je linkerzijde ligt. Het best kun je op je rug gaan liggen, je voelt de hartkloppingen dan het minst goed. Hieronder lees je wat je kunt doen tegen de hartkloppingen.

Wat kun je doen tegen hartkloppingen

We richten ons hier eerst op hartkloppingen die worden veroorzaakt door stress, spanning of angst. Als je voor langere termijn geen last wilt hebben van deze hartkloppingen dan zul je op zoek moeten gaan de achterliggende oorzaken.

Op deze site staan de meest voorkomende oorzaken van stress beschreven en hoe je deze oorzaken kunt aanpakken. We maken hierbij onderscheid tussen stress die wordt veroorzaakt door de omgeving en stress die wordt veroorzaakt door jouw persoon(lijkheid) Vaak liggen bij hartkloppingen een combinatie van factoren ten grondslag aan de stress. Welke van de onderstaande stressveroorzakende factoren herken jij?

Stress veroorzaakt door jouw omgeving:

Stress veroorzaakt door jouw persoon(lijkheid)

Direct stoppen van hartkloppingen

Hoe kun je hartkloppingen in rust (of hartkloppingen als je in bed ligt) direct stoppen? Hieronder staan een aantal tips die je daarbij kunnen helpen.

  1. De belangrijkste tip: realiseer je dat er niets ernstigs met je aan de hand is. De hartkloppingen worden veroorzaakt door stress, angst of spanning en deze zal weer minder worden. Je hart zal geen schade ondervinden en de hartkloppingen zijn tijdelijk. Vervelend is het natuurlijk wel, maar maak je er vooral niet te druk over.
  2. Gebruik geen alcohol of drugs om rustig te worden. Het is misschien verleidelijk om alcohol te drinken om rustig worden, maar het tegendeel is waar. Als je alcohol drinkt (of drugs neemt) zullen de hartkloppingen erger worden.
  3. Gebruik geleide meditatieoefeningen om weer rustig te worden. Doe je koptelefoon op en zoek op youtube (bijvoorbeeld geleide meditatie) een oefening die je prettig vindt. Je kunt ook proberen om zelf rustig te worden door een meditatieoefening te doen, maar als je last hebt van hartkloppingen dan is dat heel lastig. Het helpt dan als in een geleide meditatieoefening iemand je er doorheen praat, zodat je even los komt van je gedachten en kunt ontspannen
  4. Medicijnen kunnen je helpen om rustig te worden, zodat de hartkloppingen minder worden of stoppen. Deze medicijnen worden voorgeschreven door de huisarts. Er zijn ook alternatieve medicijnen als valeriaan te koop, maar verwacht daar niet teveel van.

Wanneer een arts inschakelen

In sommige gevallen kunnen hartkloppingen het gevolg zijn van een ziekte van het hart. Daarom is het verstandig om naar de huisarts te gaan, als je vaker hartkloppingen hebt. Schakel direct medische hulp in als hartkloppingen gepaard gaan met:

  • Ademhalingsproblemen
  • Duizeligheid
  • Pijn op de borst
  • Flauwvallen

Meest gelezen

Vraag de dr.

Nieuwsbrief

informatie stress betrouwbaar

Weg met stress, wijzer door informatie op maat 

Betrouwbare informatie over stress, geschikt voor jouw situatie