Astma en stress

Hier lees je meer over:

  • Waarom stress astmaklachten verergert
  • Hoe om te gaan met stress wanneer je astma hebt

Heb je last van astma? Dan heb je vast wel gemerkt dat je klachten van benauwdheid en hoesten erger zijn in stressvolle tijden. Denk aan examens, verhuizingen, supervolle agenda etc. Maar hoe zit dat nu precies?

astma benauwd kortademig

Waarom meer last van astma bij stress

Waarom heb je meer last van astma als je stress hebt? Stress lokt astmaklachten uit, we noemen stress daarom ook wel een astma-trigger. De belangrijkste oorzaken zijn:

  1. Wanneer je stress hebt, reageer je sterker op gebruikelijke uitlokkende factoren zoals allergenen (hooikoorts, huisdieren), sterke geuren en luchtweginfecties. Stress werkt hier dus als een aanjager van astma.
  2. Wanneer je stress hebt, wordt je sneller geïrriteerd of boos. Veel mensen met astma krijgen een aanval tijdens boosheid, gevolg is dus een grote kans op astma.
  3. Stress verergert ook de astmaklachten. Je gaat meer hoesten en bent sneller benauwd. Hier kun je je druk over gaan maken, waardoor je meer stress krijgt. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht. Soms leiden de klachten zelfs tot een paniekaanval. Je hebt dan een snelle hartslag, gespannen spieren en een snelle oppervlakkige ademhaling. Ook dit verergert de astma-klachten (en de stress)

Hoe weet ik of stress mijn astma-symptomen verergert?

Stap 1: herkennen van stress. Dit is vaak lastig om bij jezelf te herkennen. Je wordt geïrriteerd, moe, en je voelt een gevoel van onrust / piekeren. Ook is het vaak lastig om beslissingen te maken bij stress.

Wat vaak voorkomt is dat andere mensen klagen over dat je snel boos wordt of dat je zo moe bent. Omdat beginnende stress zelf lastig te herkennen is, is het verstandig om in deze situatie kritisch naar jezelf te kijken: heb je misschien stress? Lees ook meer over de symptomen van stress, of doe de stress test.

Stap 2:  zorg ervoor dat je goed zicht hebt op je astma-klachten. Je zou iedere dag kunnen opschrijven welke klachten je hebt (bv. hoe erg was de benauwdheid, sneller kortademig bij inspanning, meer reageren op astma-triggers, meer medicijnen nodig hebben) en dingen die in je leven gebeuren (verhuizing, examens, gedoe op het werk, problemen thuis, vakantie).

Op deze manier ben je in staat om het patroon te zien: bij stress heb je meer astma-klachten.

Hoe om te gaan met stress bij astma

Door triggers van stress te herkennen, prikkels te vermijden, te ontspannen en de manier waarop je leeft aan te passen, kun je een verergering van jouw astmaklachten voorkomen.

Lees onze tips om stress te verminderen. Belangrijk is dat je ook op zoek gaat naar de achterliggende oorzaken van jouw stress, zodat je ook op lange termijn minder last hebt van jouw astma.

Hierbij maken wij onderscheid tussen stress die wordt veroorzaakt door jouw persoonlijkheid of karakter (denk aan bijvoorbeeld perfectionisme, faalangst, weinig zelfvertrouwen of piekeren) en stress die wordt veroorzaakt door jouw omgeving (bijvoorbeeld werk, gezin of studie). Door de oorzaak te achterhalen kun je gericht op lange termijn stress verminderen.

(Huis)arts voor goede behandeling van astma

Bij een verergering van astmaklachten, of merk je dat je meer dan 2x per week benauwd bent of moet hoesten. Neem dan contact op met je (huis)arts. De (huis)arts zal dan vertellen of er een verandering in medicijnen nodig is, of dat je meer astmamedicijnen moet gaan nemen. (bron: longfonds.nl).

Meest gelezen

Vraag de dr.

Nieuwsbrief

informatie stress betrouwbaar

Weg met stress, wijzer door informatie op maat 

Betrouwbare informatie over stress, geschikt voor jouw situatie