rust student studentenleven studie

Studenten: ga minder doen en meer luieren!

Rust in je studentenleven, is dat nodig? Ja, een groot deel van de studenten heeft te maken met stressklachten, overspannenheid en zelfs burn-out. En dat kan grote gevolgen hebben. Denk aan bijvoorbeeld voor langere tijd niet meer kunnen studeren en werken. Ook als student is het dus belangrijk om regelmatig gas terug te nemen en jezelf in bescherming te nemen. Dit helpt ook bij het voorkomen dat je jezelf een drukke levensstijl aanleert en dat je later als je gaat werken overspannen wordt, of een burn-out krijgt.

Hieronder lees je:

Meest gelezen

Vraag de dr.

Waarom je minder moet doen als student

Ieder lichaam heeft tijd nodig om te herstellen van activiteiten. Bij lichamelijke en geestelijke activiteit maakt je lichaam stresshormonen aan, die je in staat stellen om de activiteit uit te voeren en vol te houden. Maar, het is ongezond als de waardes van die stresshormonen hoog blijven. We spreken dan van chronische stress, wat tot lichamelijke klachten van stress kan leiden.

Bij welke activiteiten maakt je lichaam stresshormonen aan?

  • reizen van en naar je opleiding
  • colleges volgen
  • studeren & opdrachten maken
  • uitgaan
  • intensief sporten
  • op bezoek bij iemand gaan, feestje, borrel
  • uit eten gaan / uitgaan
  • werken
  • iemand helpen / vrijwilligerswerk

Het gaat dus niet alleen om nare activiteiten, maar ook bij leuke activiteiten zoals uitgaan, feestjes of uit eten gaan maakt je lichaam stresshormonen aan. Dat is heel heel normaal en niets om je zorgen over te maken. Deze hoge stresslevels worden pas een probleem wanneer ze niet meer dalen, omdat je geen rustmomenten hebt.

Vooral studenten/jonge mensen voelen vaak niet goed aan, wanneer ze rust moeten pakken. Als je jong bent is het vaak moeilijk in te schatten of en wanneer je gas terug moeten nemen, dit komt omdat je:

  • De vermoeidheid minder voelt omdat je lichaam meer kan hebben
  • Niet verwacht dat je op jonge leeftijd al last kan hebben van stress.
  • Er niet bewust mee bezig bent of vermoeidheid bestrijdt. Afleiding zoeken of middelen gebruiken (cafeïne houdende dranken als Red Bull) om de vermoeidheid niet voelen.

Rustmomenten zijn heel hard nodig Op rustmomenten is je lichaam ontspannen. Het duurt altijd even voordat je lichaam complete ontspanning heeft bereikt. Daarna daalt de waarde van je stresshormonen snel. Voor een goed en gezond leven is het belangrijk dat het niveau van stresshormonen niet lang hoog is.

Altijd maar door willen en niets willen missen Het studentenleven van nu is een stuk drukker dan het studentenleven van 20 jaar geleden. Niet alleen door de komst van internet en smartphones, maar ook omdat er veel meer te beleven is én omdat er hogere eisen zijn vanuit de hogeschool en universiteit.

Het tempo van het leven ligt een stuk hoger. Als je dat combineert met een druk sociaal leven en veel sport en (vrijwilligers)werk, dan is het helemaal niet zo gek dat de waardes van stresshormonen dag in dag uit hoog blijven. Zeker als je je ook nog zorgen maakt over bijvoorbeeld je financiële situatie of faalangst hebt.

Plotselinge burn-out Er is een groep studenten die een heel druk leven heeft. Zij zijn heel weinig thuis. Avonden en weekenden worden buitenshuis besteed. Of dit nu is omdat ze niets willen missen, of gewoon ontzettend genieten van alles wat het leven te bieden heeft.

Omdat hun lichaam gedwongen wordt om door te gaan zonder rustmomenten, heeft het lichaam geen kans om te ontspannen. De waardes van stresshormonen blijven dan voor langere tijd hoog. Dit zorgt voor allerlei problemen en klachten. Het is dan ook vooral in deze groep dat burn-outs uit het niets kunnen opkomen. Achteraf blijkt soms dat er al wel klachten waren, maar dat deze studenten hier geen aandacht aan gaven.

Jong geleerd, oud gedaan Als het eenmaal je routine is geworden om van alles te doen en weinig rust te pakken, dan neem je dit later ook mee in je werkende leven. Overspannenheid en burn-out liggen dan op de loer. Door nu rustiger te leven als student, leer je jezelf een goede levensstijl aan. Door deze levensstijl met genoeg rustmomenten, zul je je stress later ook beter onder controle kunnen houden.

Hoe je stress kunt verminderen door als student minder te doen en meer te luieren 

Je kunt op 3 manieren stress verminderen wanneer je een druk leven hebt:

  • minder activiteiten per dag en per week
  • rustmomenten bewust inplannen
  • meer ontspanning opzoeken

Minder activiteiten per dag en per week

Keuzes maken Misschien een open deur; je ervaart minder stress wanneer je minder doet. Maak een bewuste keuze wat je wel wilt blijven doen en waarmee je stopt. Keuzes maken is moeilijk. Wat je hierbij kan helpen is jezelf steeds af te vragen welke activiteit je het minste oplevert (plezier, inkomen etc.). Lukt het om die activiteit te schrappen? Bijvoorbeeld, je hebt 3 sporttrainingen per week maar 1 avond heb je een minder goede trainer. Is het mogelijk om die training te schrappen? Bij twijfel schrappen!

Minder ‘ja’ zeggen Veel mensen willen aardig gevonden worden en vinden het daardoor lastig om ‘nee’ te zeggen. Enerzijds omdat ze niet buiten de boot wil vallen, en bij de groep wil horen. Anderzijds omdat nee zeggen een naar gevoel geeft, en zij dit nare gevoel willen vermijden. Lastig als je gevraagd wordt om iets te doen, terwijl je zelf juist meer rust wil.

Hoe weet je of je minder vaak ‘ja’ moet zeggen:

  • Ben jij die persoon die altijd komt helpen klussen / verhuizen?
  • Belt jouw leidinggevende jou op voor een extra dienst?
  • Krijg je vaak te horen dat niemand tijd had om uit te gaan maar dat jij als enige wel wilde?

Zeg eens wat vaker nee. Vind je dat lastig, gebruik dan de volgende trucjes:

  • denk er eerst eens over na voordat je ‘ja’ eruit flapt (‘daar moet ik even over nadenken, ik laat het je morgen weten goed?’)
  • heb je moeite met het woord ‘nee’, gebruik dan andere woorden (‘dat wordt heel lastig want….’)

Rustmomenten bewust inplannen

Wanneer je veel stress ervaart, is het nodig om bewust rustmomenten in te plannen.

Per dag 1 rustmoment 

Zorg ervoor dat je een moment per dag minimaal 30 minuten achter elkaar iets ontspannends doet: rustig muziek luisteren, een stuk wandelen door de buurt, meditatie, yoga, een boek lezen, etc. Hoe langer, hoe beter. Je lichaam ontspant hierdoor en je stresshormoonwaardes worden lager. Je merkt na een paar dagen al dat je je vrolijker voelt. Tip: zet een dagelijkse herinnering in je telefoon.

Per week 3 tot 5 avonden thuis zijn 

Wanneer je niet thuis bent, is het lastig te ontspannen. Je merkt het misschien niet, maar je stresshormoonwaardes zijn hoger wanneer je niet in je vertrouwde omgeving bent. Door minder vaak ’s avonds weg te zijn, bouw je in je weekschema meer ontspanning en rust in.

Rondom toetsweken en examens rust inplannen 

Zorg ervoor dat je het weekend voor een toetsweek rust hebt. Ook net voor- en na een reis is het van belang om thuis te blijven en iets ontspannends te gaan doen. Gun je lichaam die ontspanning en verlaag de waardes van je stresshormonen.

Nog meer tips over rustmomenten inplannen lees je op onze pagina over omgaan met stress .

Meer ontspanning opzoeken

Zijn er dingen waar jij echt ontspannen van wordt? Voor de meeste studenten is dat NIET social media of een beetje scrollen op de telefoon. We bedoelen iets waar je gedachten bij afdwalen, of waar je nieuwe ideeën bij opdoet. Denk aan:

  • een lang bad / verzorging huid  / haar / nagels etc.
  • wandelen
  • yoga-oefeningen
  • meditatie (evt. via Youtube filmpje)
  • (luister)boek lezen
  • een makkelijk huishoudelijk klusje (opvouwen, strijken, planten water geven etc.)

Soms is het gewoon te lang geleden dat je iets echt ontspannends hebt gedaan! Doe vanavond nog iets ontspannends als je tijd hebt. Plan momenten voor ontspanning elke week in, misschien heb je wel elke dag tijd? Geef jezelf die aandacht, je zult er echt van opknappen en je stress zal verminderen.

Meest gelezen

Vraag de dr.

Nieuwsbrief

informatie stress betrouwbaar

Weg met stress, wijzer door informatie op maat 

Betrouwbare informatie over stress, geschikt voor jouw situatie