Slaapproblemen & slaaptekort

Ben jij altijd moe? Als je stress hebt en daardoor een slaaptekort, dan ben je bepaald niet de enige. Goed en genoeg slapen, het blijft voor veel mensen problematisch. Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam is gebleken dat zo’n 32 procent van de Nederlanders een slaapprobleem heeft, van wie een kwart lijdt aan slapeloosheid en dus een slaaptekort heeft. In dit artikel vertellen wij jou meer over:

  • Waarom is slaap belangrijk
  • Altijd moe, niet kunnen slapen door stress
  • Tips om beter te kunnen slapen
slaapproblemen stress slecht slapen

Waarom is slaap belangrijk?

We kennen allemaal wel het belang van een goede nachtrust. Als je goed hebt geslapen dan voel je je uitgerust en energiek, als je een slaaptekort hebt dan voel je je moe. Maar ondanks dat we dit allemaal wel weten slapen veel mensen te weinig.

En dat brengt risico’s met zich mee. Goed en genoeg slapen is een belangrijk onderdeel van een goede gezondheid. Het helpt je te beschermen tegen mentale en fysieke problemen. Hoe je je gedurende de dag voelt is dan ook voor groot deel afhankelijk van jouw slaap. Tijdens de slaap werkt jouw lichaam aan het onderhouden van een goede hersenfunctie en van jouw fysieke gezondheid. Bij kinderen en tieners draagt genoeg slapen ook nog bij aan de groei en ontwikkeling.

Stel je lichaam voor als een fabriek die een aantal belangrijke functies heeft. Als je gaat slapen dan begint de nachtploeg en die zorgt onder andere voor het:

  • Herstellen van de beschadigde cellen
  • Herstellen van het immuunsysteem
  • Opladen van hart en bloedvaten voor de volgende dag.
  • Herstellen van activiteiten gedurende de dag

Je kunt snel last hebben van schade door slaaptekort. Je wordt suffer, reageert minder snel, gaat fouten maken en bent sneller geïrriteerd. Maar het kan je ook op lange termijn schaden. Je hebt bijvoorbeeld meer kans op chronische gezondheidsrisico’s (bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, diabetes, hoge bloedruk, gewichtstoename). Slaaptekort kan ook invloed hebben op hoe jij denkt, werkt, reageert en communiceert met anderen.

Altijd moe, niet kunnen slapen door stress

Goed en genoeg slapen is dus belangrijk. Het houdt je mentaal scherp en je kunt daardoor beter met stress omgaan gedurende de dag. Helaas is het zo dat mensen met veel stress vaak minder slapen en daardoor een slaaptekort krijgen. En dat is ook wel logisch. Als je in bed ligt en je maakt je zorgen (piekeren), of bent gespannen, dan is het heel moeilijk om in slaap te komen.

Mensen met stress merken vaak meteen dat in slaap vallen niet lukt of lastig gaat. Een veel gebruikte uitdrukking is dan ook:  er niet van in slaap kunnen komen.  Dit is dan ook de belangrijkste reden dat mensen met chronische stress slechter slapen en daardoor minder goed functioneren overdag.

Je loopt dan het risico in een vicieuze cirkel te belanden. Want als je niet genoeg slaap krijgt, dan zal je lichaam meer stresshormonen aanmaken. Hierdoor slaap je weer slechter enz. Daar komt nog bij dat als je minder goed uitgerust bent, je ook minder goed zal functioneren overdag. Zowel in je privé- situatie als op je werk. Je bent sneller geïrriteerd, je onthoudt dingen minder goed en je kunt je niet goed concentreren. Je gaat fouten maken. De kans is groot dat je hierdoor weer meer stress zult krijgen.

Tips om beter te kunnen slapen

Er zijn geen eenvoudige tips om van stress af te komen. Als je echt wilt werken aan het verminderen van je stress, dan zul je op zoek moeten gaan naar de oorzaken van de stress. Op deze site maken wij onderscheid tussen stress die wordt veroorzaakt door jouw omgeving (werk, studie, gezin) en stress die wordt veroorzaakt door jouw persoonlijkheid/karakter (o.a. perfectionisme, faalangst). Lees meer over deze oorzaken en kijk of je dan  gericht aan de oorzaken kunt werken.

Hieronder staan tips beschreven die je direct kunnen helpen bij een goede nachtrust.

  • Houd een vast ritme/slaapritueel aan

Wanneer je op dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat en een vast slaapritueel aanhoudt, dan kan je dit al helpen om beter in slaap te komen en beter door te slapen. Een slaapritueel kan je helpen om even te relaxen voordat je gaat slapen. Deze rituelen moeten wel stil en rustig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een kwartiertje lezen voordat je gaat slapen. Tip: niet meer op je telefoon kijken voordat je gaat slapen. Het blauwe licht houdt je wakker.

  • Creëer een prettige slaapomgeving

Zorg ervoor dat je slaapomgeving stil, schoon, opgeruimd, donker, koel en comfortabel is. Gebruik je slaapomgeving ook alleen om te slapen. Dus niet voor televisiekijken, werken, sporten etc. Je hersenen mogen alleen de link leggen met slapen in jouw slaapkamer.

  • Blijf niet woelen in bed

Als het niet lukt om in slaap te komen, ga dan uit bed. Als je lang wakker blijft liggen en erg je best doet om in slaap te vallen dan zal je je bed gaan associëren met problemen. Het slaapprobleem zal dan alleen maar erger worden.

  • Verminder je stress

Door middel van oefeningen kun je je stress verminderen en daardoor beter in slaap vallen (en doorslapen). Lees hier meer over stress verminderen.

  • Sex

Een favoriete manier van velen om in bed te relaxen. Het werkt enorm ontspannend en het knuffelhormoon dat vrijkomt helpt met in slaap vallen.

  • Geen cafeïne of alcohol

Cafeïne zorgt ervoor dat je minder makkelijk in slaap valt. Drink de uren voordat je gaat slapen dus geen thee, koffie of energiedrankjes. Als regel kun je 18.00 nemen als grens. Alcohol wordt ook afgeraden. Alcohol zorgt er misschien voor dat je wat makkelijker gaat slapen, maar het zorgt er ook voor dat de kwaliteit van de slaap minder is (je slaapt onrustiger).

  • Schrijf op waarover je piekert

Als je ergens over piekert, schrijf het dan op. Bijvoorbeeld een belangrijk iets dat je niet moet vergeten en dat je wakker houdt. Door dit op te schrijven, parkeer je het voor de volgende dag. Als je dit niet doet dan zul je blijven piekeren en zul je minder makkelijk de rust vinden om te gaan slapen en zul je ook onrustiger slapen.

  • Cursus slapen

Er zijn verschillende cursussen om slaapproblemen aan te pakken.

Huisarts Als je slaapproblemen blijft houden, ga dan ook vooral naar de huisarts. Niet goed kunnen slapen kan grote gevolgen hebben voor je gezondheid en je huisarts kan je helpen of doorverwijzen. Soms kunnen ook, liefst tijdelijk, medicijnen helpen bij het slapen. Slaapmedicatie is verslavend en maakt je suf overdag.

Meest gelezen

Vraag de dr.

Nieuwsbrief

informatie stress betrouwbaar

Weg met stress, wijzer door informatie op maat 

Betrouwbare informatie over stress, geschikt voor jouw situatie