HSP & stress

Uit onderzoek blijkt dat 15 tot 20% van de mensen een HSP is. HSP staat voor Hoog Sensitieve Personen en het betekent dat je dan meer opmerkzaam bent. Je ziet, merkt en voelt meer dan niet-HSP-ers. Prikkels komen ook sneller binnen, hierdoor kan iemand met HSP ook sneller overprikkeld worden. Wanneer je overprikkeld wordt, krijg je stress. Ook een tekort aan rust zorgt voor stress bij mensen met HSP.

Op deze pagina staat beschreven hoe je je zo goed mogelijk kunt wapenen tegen stress wanneer je  HSP hebt. Overigens heeft HSP natuurlijk ook voordelen. Zo zijn HSP-ers vaak empathischer (inleven in anderen), intuïtiever en creatiever.

hsp en stress hooggevoeligheid HSP

Kenmerken HSP en de relatie met stress

Ben jij een HSP-er? Dan komen deze kenmerken van HSP je vast bekend voor; je neemt sneller geuren, geluiden, lichaamstaal, licht en sfeer waar en het komt ook meer bij je binnen. Je kunt makkelijker emoties zien bij anderen en deze emoties als het ware absorberen of overnemen. Ook ben je gevoeliger voor wat mensen van jou vinden. Een drukke kantoortuin is voor jou dan ook geen prettige plek om te werken. Je bent dan snel overprikkeld. Deze prikkels verhogen het stresshormoon (cortisol) in je bloed, wat dus leidt tot stress.

Sommige mensen met HSP hebben vooral in de ochtend meer last van prikkels. Dat komt omdat je  direct na het wakker worden hogere waardes van het stresshormoon hebt (Cortisol Awakening Response).

Niet overprikkeld raken? Prikkels verminderen!

De snelste manier om niet overprikkeld te worden, is ervoor te zorgen dat je niet met prikkels in aanraking komt. Zijn de prikkels waar jij last van hebt niet helemaal duidelijk of herken je ze niet? Houd dan een tijdje bij wanneer je de meeste stress ervaart. Dan begint zich een patroon af te tekenen. Zo zijn er mensen die in de ochtend veel stress krijgen als huisgenoten tegen ze praten. Of van de geur van een luchtverfrisser in het toilet. Of van de ringtone van de telefoon. Veel prikkels (zeker op het werk) zijn niet te vermijden. Je kunt daarom op een slimme manier met deze prikkels omgaan. Gebruik bijvoorbeeld een koptelefoon met noise-cancelling of ga bewust wat vaker naar het toilet om op jezelf te zijn.

Prikkels kun je dus niet altijd vermijden, daarom moet je veel rust nemen (meer dan anderen). Soms werkt het ook om met je huisgenoten, buren of op het werk bespreekbaar te maken dat je last hebt van bepaalde zaken. Je hoeft daarbij je HSP niet te benoemen. Tegen pratende collega’s kun je zeggen: ‘vinden jullie het heel erg om ergens anders verder te praten, ik moet me nu goed kunnen concentreren’. Vind je het lastig om mensen aan te spreken? Op onze pagina over omgaan met stress geven we aan hoe je mensen kunt aanspreken en hoe je grenzen voor jezelf kunt stellen.

Weinig rust leidt tot stress bij HSP

Iedereen heeft rustmomenten nodig. Voor iemand met HSP zijn rustmomenten nog belangrijker. Op die momenten kan je weer tot jezelf komen. Doordat je zo open staat voor allerlei informatie, kan je stresshormoon (cortisol) gaan stijgen, meer dan mensen zonder HSP. Je hebt dus sneller een stressreactie. Op de lange termijn is het ongezond om chronische stress te hebben. Je kunt dan onder andere overspannen worden of een burn-out krijgen. Door genoeg pauzes en rustmomenten te nemen, laat je het stresshormoon weer dalen tot normale waardes.

Lukt het niet om pauzes of rustmomenten in te plannen, dan kan je misschien tijdens een activiteit een ontspanningsoefening doen, bijvoorbeeld een ademhalingsoefening. Wacht vooral niet te lang met het rustmoment. Hoe langer je het uitstelt, hoe langer het duurt voordat je stresshormoon daalt.

Verveling leidt tot stress bij HSP

En dan nu iets wat je wellicht niet verwacht. Verveling is een verborgen oorzaak van stress bij mensen met HSP. Dit komt omdat zij door hun HSP vaak een (te simpele) baan zoeken met weinig prikkels. Het gevaar is dan dat HSP-ers zich gaan vervelen. Bijvoorbeeld omdat er te weinig werk is, of omdat het werk te makkelijk is. Eentonigheid (weinig afwisseling) helpt ook niet mee. Ben je nieuwsgierig en houd je van nieuwe dingen? Dan zal verveling bij jou zeker tot kunnen stress leiden.

Waar komt de stress vandaan bij verveling als HSP-er? Je krijgt stress, omdat je je niet nuttig voelt. Je hebt de dag doorgebracht met ‘lui zijn’, niets doen, beetje internetten, facebook checken. Zinvol werken doen en een goed gevoel hebben over je werk, zijn is erg belangrijk voor jou als HSP-er.

Wat je als HSP-er mist bij verveling is :

  • in een flow werken
  • het goede gevoel bij werk dat af is
  • nuttig zijn
  • tevreden terugkijken op goed werk
  • samen met collega’s ergens de schouders onder zetten

Wanneer jij stress krijgt van verveling op je werk, bespreek dit dan met je leidinggevende. Geef aan dat je meer uitdaging wil, of dat je extra taken wil krijgen.

Je hebt gelezen dat teveel prikkels, te weinig rust én verveling de belangrijkste oorzaken zijn van stress bij HSP. Natuurlijk kan jij ook last hebben van oorzaken van stress buiten je HSP, het is daarom belangrijk om onze pagina’s over oorzaken van stress in je omgeving (werk, studie, kinderen etc.) te lezen.

Meest gelezen

Vraag de dr.

Nieuwsbrief

informatie stress betrouwbaar

Weg met stress, wijzer door informatie op maat 

Betrouwbare informatie over stress, geschikt voor jouw situatie