Studiestress: stress bij studenten en scholieren

Uit onderzoek onder decanen in het hoger onderwijs blijkt dat stress onder studenten een groot probleem is. In veel gevallen leidt dit tot overspannenheid of burn-out. Soms maken studenten zelfs door deze stress hun studie niet af, of beginnen ze helemaal niet aan een vervolgstudie. In dit artikel bespreken we de oorzaken van stress en wat je eraan kunt doen.

Stress verminderen doe je door bij de bron van de stress te beginnen. Je kunt de stress niet aanpakken voordat je de belangrijkste oorzaken van stress tijdens je opleiding weet. Naast de ‘algemene’ oorzaken van stress, die we op andere pagina’s op deze site behandelen, zijn voor studenten nog extra belangrijke oorzaken van stress aan te wijzen. Ook kunnen bepaalde karaktereigenschappen tijdens de studie voor extra stress zorgen.

Oorzaken studiestress

De meest voorkomende oorzaken van studiestress zijn:

  • Moeite met studeren (studievaardigheden):  verbeteren plannen, verhogen motivatie, de juiste leerstrategie
  • Hoge studie-eisen
  • Geen match met de studie
  • Financieel: studievertraging, werken/bijbaan
  • Oververmoeidheid en uitputting: social media en beeldschermen, te weinig rust, slaapproblemen, alles willen meemaken
  • Persoonskenmerken: faalangst, perfectionisme, piekeren

Waarschijnlijk herken je een of meerdere oorzaken. Voor de meeste studenten is het zo dat er meerdere oorzaken zijn voor hun stress. Zoek uit wat de oorzaken zijn van jouw stress. Per oorzaak zullen we oplossingen geven, zodat je je stress kunt aanpakken.

Vooraf: in dit artikel hebben we het steeds over studenten en studie (MBO/HBO/WO), maar het is ook geschreven voor scholieren op een middelbare school.

studiestress stress studie student

Moeite met studeren (studievaardigheden)

Heb je problemen met plannen of moeite met studeren?  Hieronder worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • Beter plannen
  • Verhogen motivatie
  • De juiste leerstrategie

Beter plannen

We bespreken hier hoe problemen met plannen zorgt voor veel stress. We geven daarna informatie over hoe je stress kunt verminderen door beter te leren plannen.

Niet goed kunnen plannen zorgt voor veel stress

De nadelen van niet goed plannen zijn je waarschijnlijk wel bekend. Je vergeet regelmatig afspraken of studieverplichtingen (en dat bezorgt je stress!). Of je komt erachter dat je niet genoeg tijd hebt om een opdracht af te maken. Je schat soms verkeerd in hoe lang je moet leren voor een toets. Daar zit je dan, tot in de late uurtjes haastwerk te doen. Je cijfers worden er ook niet beter van en je stresshormoon waardes stijgen. Dit veroorzaakt chronische stress en dat willen we voorkomen.

Stel je voor dat je wel goed zou kunnen plannen. Wat zou dit veel stress schelen. Niet alleen door een goed overzicht van jouw dag / week / maand. Maar ook doordat je weet wat je de komende tijd gaat doen en hoeveel tijd je dat gaat kosten. Dit geeft je controle en rust. Je zorgt er dan voor dat je:

  • Agendabeheer tip top in orde is. Je vergeet niks.
  • Goed kunt inschatten hoe lang je moet studeren voor een toets / hoeveel tijd je nodig hebt voor een opdracht.
  • Nooit haastwerk hoeft te doen op het laatste moment
  • Reservetijd hebt ingepland (bv. voor ziekte of onverwachte dingen) – dit zorgt voor veel rust
  • Controle hebt over wat je moet doen, je stresshormoon niet stijgen en je dus veel meer ontspannen bent.

Goed kunnen plannen scheelt dus veel stress. Heel soms heeft iemand dit talent van nature. Maar de meeste mensen moeten het aanleren.

Plannen (en stress) en ontwikkeling hersenen

Voor mensen onder de 25 is uit jezelf goed plannen nog lastig. Dit komt omdat je nog midden in de hersenontwikkeling zit. De hersendelen die betrokken zijn bij plannen en organiseren, zijn pas rond jouw 25ste levensjaar uitontwikkeld. Het goede nieuws is dat je die hersengebieden wel kunt trainen om goed te plannen.

Leren beter te plannen

Sommige opleidingen bieden hulp bij het leren plannen. Vaak zijn het de studentenpsychologen die trainingen aanbieden. Je kunt ook bij studiebegeleiders in jouw woonplaats terecht. Verder hebben we voor jou een aantal boeken geselecteerd. Voor scholieren raden wij 3 boeken aan.

  • Hoe plan ik mijn huiswerk? Een praktisch werkboek van Marije Kuin (Lannoo, 2014)
  • Leer leren van John Cliteur (Purple Monkeys, 2015)
  • Houd je van korte teksten dan is het gratis online boek Plannen doe je zo van Jacqueline Saalmink een heel fijn boek (BijzonderZelf, 2016).

Verhogen Motivatie

Veel vaker dan je misschien denkt zorgen studieproblemen voor stress. De voornaamste studieproblemen zijn een lage motivatie, geen einddoelen stellen en de verkeerde studiestrategie.

Lage motivatie

Door een lage motivatie lukt het je niet om door te zetten wanneer het lastig voor je is. Hierdoor lukt het je bijvoorbeeld niet om goed te studeren voor een toets.

Lage motivatie voor 1 vak

Dit komt het meest voor bij saaie vakken, een lastig studieboek of een moeilijke opdracht. Je stelt uit en uit, bent dus uiteindelijk niet goed voorbereid op de toets en haalt lage cijfers. Dit is niet goed voor je zelfvertrouwen en motivatie. Het gevolg is dat je steeds minder aan het vak probeert te denken, want je krijgt al stress als je je boeken ziet.

Motivatie verhogen

Door een goede motivatie ga je door bij moeilijkheden of tegenslag. Je weet jezelf weer op te peppen om door te gaan. Een goede manier om de motivatie te verhogen is door het einddoel voor ogen te houden. Wat is je drive? Wat zie je voor jezelf in de toekomst? Waar raak je enthousiast over? En….hoe gaat de opleiding je daarbij helpen? Als je dit lastig vindt dan kun je jezelf ook trakteren op iets als je de toets of de opdracht hebt behaald. Je stelt jezelf dan een korte termijn beloning in het verschiet.

Realiseer je ook dat de meeste studenten moeite hebben met een of meerdere onderwerpen in hun studie en waar ze extra motivatie voor moeten vinden. Wat helpt bij deze vakken is het besef dat ze saai mogen zijn. Het is niet realistisch te verwachten dat alles wat je tijdens je studie doet leuk kan zijn.

Lage motivatie voor de studie

Wanneer jouw motivatie voor de hele studie laag is, behaal je waarschijnlijk slechte resultaten. Je onthoudt eigenlijk niet veel van de studie en zet je er ook niet voor in. Studeren stel je uit en je gaat andere dingen doen. Het wordt steeds moeilijker je ertoe te zetten om iets voor de studie te doen. Je weet eigenlijk ook niet waarom je de studie zou afmaken. Het einddoel ben je helemaal uit het oog verloren.

Toch krijg je hier ook veel stress van. Het voelt niet goed om niks te doen en lage cijfers te halen. Ooit was je wel gemotiveerd en dat gaf je toen een goed gevoel. Dingen gingen toen een stuk makkelijker. Als dit het geval is dan raden wij jou aan om met je studiebegeleider te gaan praten. Wellicht kun je een beroepskeuzetest doen. Of kun je met hulp achterhalen waar je wel gelukkig van wordt. Want als je je studie niet leuk vindt, dan zul je het werk waarvoor je wordt opgeleid waarschijnlijk ook niet leuk vinden.

De juiste leerstrategie

Lage cijfers, ook al studeer je hard en ben je bij alle lessen. Je begrijpt de studiestof ook wel, al lijk je de kennis wel snel te vergeten. Je begrijpt niet waarom jouw werken met onvoldoendes wordt beloond. Het zou dan kunnen dat je niet de juiste leerstrategie gebruikt.

Onderstrepen, stampen en samenvattingen maken werkt (vaak) niet

Hoeveel studenten en scholieren leren op de verkeerde manier? Ze stampen, maken samenvattingen van alle boeken. Ze doen na wat ze de anderen zien doen. Toch krijgen ze die teleurstellende cijfers. Ze begrijpen niet waarom ze geen betere cijfers krijgen…. Herken je dit? Misschien leer jij op de verkeerde manier. In de eerste klassen van de middelbare school kwam je er nog mee weg, maar nu moet je zoveel leren dat het onderstrepen en samenvattingen maken niet meer lijkt te helpen.

Hoe moet je dan studeren? Werkt samenvattingen maken en stampen dan niet? Inderdaad, bij de meeste studenten werkt dat niet. Onderzoekers ontdekten dat studenten NIET goed leren door simpelweg samenvattingen te maken of te stampen. Belangrijk is om de studiestof te verwerken op een manier die bij jou past. Pas dan blijft de kennis in je hoofd zitten. Je moet dus zo leren dat kennis in je geheugen blijft.

Vier leertypes, vier leerstijlen

Er is veel onderzoek gedaan naar de beste manier om iets te leren. Uit dit onderzoek is gebleken dat je mensen kunt indelen op de manier waarop ze het beste leren (=informatie verwerken). Er zijn 4 manieren om het beste te leren.

Voorbeeld vier leerstijlen

Een voorbeeld om dit duidelijk te maken: Vier mensen krijgen ieder een nieuwe tv. Persoon 1 raakt de tv niet aan, maar leest eerst de gebruiksaanwijzing van begin tot einde door. De 2de persoon negeert de gebruiksaanwijzing, zet de tv aan en probeert verschillende knopjes uit. Al doende leert hij wat werkt. Persoon 3 wil het liefst met iemand meekijken en zoekt op Youtube een filmpje op met uitleg over deze tv. Persoon 4 zet de tv aan en zoekt per onderdeel informatie in de gebruiksaanwijzing. Deze persoon leest alleen door wat hij nodig heeft.

Deze vier personen hebben ieder een andere manier van leren. In welke van deze personen herken jij jezelf? Voor iedere leerstijl is er een beste studeerstrategie. Je kunt hier je voordeel mee doen, door uit te zoeken wat jouw leerstijl is. Wanneer je dit weet, dan kun je jouw studeerstrategie hier op aan passen. Bij de meeste scholen, meestal via studiebegeleider of decaan, kun je gericht hulp krijgen bij het vinden van jouw beste leerstrategie.

Hoge studie-eisen of geen aansluiting met de studie:

Als de studie veeleisend is dan kun je daar behoorlijk veel stress van krijgen. Veel voorkomende oorzaken van studie gerelateerde werkdruk zijn:

  • (groeps)opdrachten, projecten
  • Veel studiestof
  • Bindend studieadvies

(Groeps)opdrachten en projecten

Studenten hebben veel meer dan 10-20 jaar geleden te maken met (groeps)opdrachten en projecten. De achterliggende reden hiervoor is dat je later als professional ook vaak projectmatig aan het werk gaat. Ook leer je goed eindrapportages te schrijven, samen te werken, deadlines te stellen, en planmatig te werken. Helaas kosten deze opdrachten vaak veel meer tijd dan je had gedacht. Belangrijk is dus om zo snel mogelijk te beginnen en de studiehandleiding goed te bestuderen om te zien wat precies van je wordt verwacht.

Bij groepsopdrachten ben je daarnaast ook nog eens afhankelijk van anderen. Die misschien wel niet gemotiveerd zijn en de kantjes er vanaf lopen. Dit kan frustrerend zijn en je dus ook veel stress bezorgen. Dé manier om dit risico te verkleinen, is door goede afspraken te maken. Bijvoorbeeld over wanneer stukken worden aangeleverd, hoe snel er op mail wordt gereageerd en op welke momenten jullie samen aan de opdracht gaan werken. Leg deze afspraken vast in een samenwerkingsovereenkomst, zodat je iedereen in de projectgroep er ook echt aan kunt houden. Beschrijf ook wat de ‘straffen’ zijn als iemand zich niet houdt aan de afspraken. Mail de samenwerkingsovereenkomst ook naar je begeleider. Het is geen garantie dat alle vlekkeloos zal verlopen, maar het gaat je zeker helpen.

Veel studiestof

Sommige opleidingen verwachten dat je veel studiestof bestudeerd. Vaak dikke boeken en ander leesmateriaal. De truc is om ervoor te zorgen dat je niet wordt verrast door de hoeveelheid. Hiervoor is het belangrijk dat je aan het begin van iedere studieperiode in kaart brengt wat je allemaal moet lezen. Als je dit weet dan kun je plannen wanneer je wat gaat lezen. Je kunt de studiestof dan goed spreiden. Verder is het goed je te realiseren dat je de stof meerdere keren moet lezen/bestuderen. Houd ook hier rekening mee. Probeer ook uittreksels te krijgen. Dit kan je helpen als je de belangrijkste onderwerpen nog eens door wilt lezen.

Bindend studieadvies

Om niet van de opleiding gestuurd te worden, moet je een bepaald aantal studiepunten halen. Elke opleiding mag dat zelf bepalen, maar meestal ligt het ergens tussen de 50 en 60 studiepunten. Zeker als je nog moet wennen aan je studie en je haalt de eerste tentamens niet, dan ligt er gelijk een flinke druk op je. Dat kan je, uiteraard, flink wat stress bezorgen. Het beste advies wat we je hier kunnen geven is gelijk, vanaf dag 1, aan de slag gaan met je studie. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zorg er in ieder geval voor dat je bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld overlijden in de familie of ziekte, meldt aan je decaan! Je kunt dan vaak meer tijd krijgen om te voldoen aan het aantal te behalen studiepunten.

Aansluiting met de studie

Als er geen match is tussen jou en de opleiding, bijvoorbeeld omdat jouw talenten niet aansluiten bij wat de opleiding vraagt, dan is er een grote kans het niet lukt om goed te presteren. Hieronder lees je hoe een mismatch tussen jou en de studie voor stress zorgt en wat je daaraan kunt doen. Let op: je zal altijd moeten kijken of deze studie wel voldoende bij jou past en of je door moet gaan. Maar als je dat echt wilt, dan kunnen onderstaande tips je helpen.

Mismatch tussen jouw talenten en de studie

Eerlijk beantwoorden! Denk hier goed over na en beantwoord eerlijk: is er een goede match tussen jouw talenten en wat de opleiding vraagt? Loop je vast op meerdere vakken, misschien wel alle vakken? Hoor jij altijd tot de studenten met onvoldoendes en herkansingen?

Wat is de reden voor onvoldoendes

Je vraagt je misschien wel af waarom je nog doorgaat, want je werkt zo hard en je blijft onvoldoendes halen. Ga goed na wat de reden is dat het niet lukt. Vind je de hele opleiding lastig of is gaat het om enkele vakken. In dit laatste het geval dan kun je hier natuurlijk aan werken, denk aan een cursus wiskunde of Nederlands. Vraag ook aan de opleiding of zij je hiermee kunnen helpen.

Het kan ook zo zijn dat er echt een mismatch is tussen jouw talenten en wat de opleiding vraagt. Je herkent dit door het volgende:

  • De ‘makkelijke’ vakken vind je ook moeilijk
  • Je studeert heel hard, maar haalt veel onvoldoendes en ook lage voldoendes
  • Je vindt de boeken en lessen/colleges erg snel gaan en moeilijk
  • Andere studenten lijken niet zo veel moeite te hebben

Kom je erachter dat de studie echt niet bij jouw talenten past? Dan is het goed om te kijken wat je opties zijn: zijn er opleidingen die beter bij jou passen? Zou je willen overstappen? Het is een moeilijke beslissing, maar je best doen voor een opleiding waarin je niet succesvol is kost veel energie en stress.

Bedenk hierbij ook: als je na veel bloed, zweet en tranen de opleiding hebt behaald, je later in een vakgebied terecht komt waarbij dezelfde talenten worden gevraagd als in de opleiding. Je zult dan dus waarschijnlijk tegen dezelfde problemen aanlopen.

Financiële problemen

Studievertraging en de combinatie van werken / opleiding leiden vaak tot stress. Hieronder lees je hoe je om kunt gaan met studievertraging, en hoe je de combinatie werken / opleiding tot een succes kunt maken.

Studievertraging

Wanneer je studievertraging oploopt, kun je je hierover veel zorgen maken. Hoe ga ik dit betalen? Je slaapt hierdoor minder goed en krijgt buikpijn wanneer je eraan denkt. Dit zijn typische klachten van stress. Misschien ben je bang dat je gedwongen moeten stoppen met je studie.

Studievertraging kan door verschillende oorzaken ontstaan. Denk aan overmacht (langdurige ziekte, psychische problemen of familieproblemen), niet goed plannen / andere studeerproblemen,  zwangerschap, topsport, bestuursactiviteiten etc. Belangrijk is dat je de oorzaak goed helder krijgt. Pas dan kun je de studievertraging beperken. De studentendecaan speelt een belangrijke rol bij het voorkomen en oplossen van studievertraging. Het laatste wat je wilt, is dat je studievertraging groter wordt. De tips op deze site kunnen jou helpen bij het tegengaan van studievertraging. Hierdoor zal de stress als gevolg van studievertraging ook minder worden.

Werken tijdens studie / bijbaan

Veel studenten werken om de studie te betalen. Wanneer je veel moet werken, kan het lastig zijn om genoeg tijd en energie in je studie te steken. Oververmoeidheid ligt dan op de loer, met de bijbehorende stress. Ook het combineren van een bijbaan met examenperiodes en afstuderen kan heel lastig zijn.

Tijdelijk stoppen met werken is soms noodzakelijk

Soms is het nodig om een bijbaan te stoppen. Voor scholieren geldt dit veelal voor de proefwerkweken of examenperiodes. Voor studenten is vaak beter om minder te gaan werken, of tijdelijk helemaal te stoppen, tijdens de afstudeerperiode. Je hebt dan meer tijd om je afstudeerproject goed te maken en in 1x af te studeren. Je voorkomt hiermee een herkansing en je cijfers zullen beter zijn. Werkgevers kijken naar het cijfer van je afstudeerproject. Dit scheelt je enkele maanden extra collegegeld betalen. En je kan eerder aan de slag als afgestudeerde, met dus ook een hoger salaris. Wees niet te bang om te lenen als je daardoor wel je tentamens kunt halen of sneller kunt afstuderen. Vaak is dit in een goede investering. Oh ja….het is dan misschien ook goed om je uitgavenpatroon aan te passen.

Oververmoeid / uitputting

Veel studenten zijn -zonder dat ze het zelf weten-  oververmoeid. Heb jij het ook zo druk met social media of met de combinatie werken en studeren? Zit je in je vrije tijd vooral naar je beeldscherm te staren en zijn er eigenlijk weinig rustmomenten? Heb je moeite om nee te zeggen of wil je niks missen? Grote kans dat jij ook leidt aan oververmoeidheid en uitputting. Dit is een grote oorzaak van stress bij scholieren en studenten. We bespreken de problemen van: social media / beeldschermen, te weinig rust, slaapproblemen en alles willen meemaken.

Social media / beeldschermen

Beeldschermen en social media verhogen de kans op stress. Dit doen ze op de volgende manieren:

Beeldschermen zorgen ervoor dat je slechter slaapt. Dit komt door het blauwe licht dat ze uitzenden. Dit blauwe licht heeft invloed op je slaapcentrum. Ook blijf je door beeldschermen langer op en slaap je minder uren. Herken je het volgende: dat je (ongewild) toch steeds langer opblijft? Nog even Instagram checken, nog even die Netflix serie afkijken of die Whatsapp openen.

De druk van social media is hoog. Je bent veel tijd kwijt aan scrollen, liken en posten. Tijdens het studeren of huiswerk maken word je steeds afgeleid, waardoor de concentratie laag is. Je moet dan extra je best doen om de leerstof op te nemen.

Sociale media leggen extra druk op om te voldoen aan het perfecte plaatje. Je wordt minder tevreden over jezelf, vooral wanneer je weinig likes krijgt.

Te weinig rust

Heb jij ook het idee dat er te weinig uren in de dag zitten en te weinig dagen in de week? Ben jij iemand met een actieve levensstijl? Heb jij een druk sociaal leven of sport je veel? Zijn er eigenlijk maar heel weinig avonden dat je rustig op de bank kunt zitten en is er maar af een toe een weekend zonder verplichtingen? Ben je druk met social media, het nieuws volgen, Netflix kijken, contacten onderhouden? Werk je naast je studie of doe je veel bestuurswerk of heb je thuis veel verplichtingen?

Het lijkt erop dat veel studenten zichzelf voorbij lopen. Er zijn nog nooit zoveel jonge mensen met overspannenheid of een burn-out geweest. Jonge mensen die midden in het leven staan en enorm verbaasd zijn dat zij, die zo’n leuk en vol leven hadden, een burn-out krijgen. Want: wat ze deden was toch vooral heel leuk? En het is toch heel ontspannen en goed voor jezelf om leuke dingen te doen?

Ook al zijn veel van de activiteiten leuk en in theorie ontspannend, het is voor je lichaam nodig om tot rust te komen. Tijdens een activiteit maakt je lichaam toch stresshormoon aan (vooral bij vermoeidheid). Blijft de waarde van stresshormoon hoog in je bloed, dan slaap je minder goed. Je krijgt klachten van stress. Door rustmomenten in te lassen, ontspan je je. Op die momenten daalt het stresshormoon weer. Je slaapt dan beter en dieper.

Iemand die eigenlijk geen rustmomenten heeft of veel te weinig, blijft hoge waardes van stresshormoon houden.

Slaapproblemen

Heb je slaapproblemen? Word je ’s nachts wakker en lukt het je niet om in slaap te vallen? Of pieker je veel en lig je uren wakker terwijl er van alles door je hoofd schiet? Lees hier alles over slaapproblemen en de relatie met stress.

Alles willen meemaken

Je wilt niks missen. Leuke feesten, ’s avonds met vrienden de stad in, etentjes, romantische weekendjes weg met je partner… en dan nog de ‘verplichte’ verjaardagen van familieleden, sporten, kookclubjes. Het is allemaal leuk en waarom zou je nee zeggen, dit is toch allemaal ontspannend? Maar eigenlijk ben je heel erg moe en geniet je van je zeldzame avondje op de bank. Toch blijft het heel lastig om nee te zeggen. Herken je dit?

Een aantal tips om beter nee te kunnen zeggen:

Niet automatisch ja zeggen. Bedenk een standaard zin om nee te zeggen. Bijvoorbeeld: ‘ik had je graag willen helpen, maar deze keer gaat het me niet lukken’ . Laat je niet overhalen, blijf gewoon dezelfde zin herhalen. Of wees gewoon eerlijk en zeg dat je tijd voor jezelf wilt om op te laden. Kies voor jezelf.

Grenzen stellen Ieder mens heeft behoefte aan rustmomenten. Voor- en na vakanties, of heel drukke momenten, moet je sowieso rust nemen en geen afspraken maken. Blijf wat vaker thuis. Een handige richtlijn voor het minimum aan rust:

  • Per maand minimaal 1 weekend zonder verplichtingen (feestjes, verjaardagen, etc.). Dit weekend heb je nodig om thuis bij te komen.
  • Per weekend minimaal halve dag ‘vrij’. Dus geen volle zaterdag en zondag inplannen.
  • Door de week minimaal 2 avonden thuis op de bank. Geen vrienden, niet sporten, niet werken. Helemaal niks.
  • Voor en na vakanties / toetsweken etc.: paar rustige dagen vooraf en erna.
  • Neem korte vakanties en plan vrije dagen. Je hoeft niet altijd bezig te zijn.

Persoonskenmerken

Stress komt vaker voor bij studenten die faalangst, hooggevoeligheid of perfectionisme hebben.  Ook studenten met slaapproblemen of veel piekeren hebben meer stressklachten.

Faalangst

De meeste studenten die zich melden bij de decaan, doen dat met klachten van faalangst. Spanning hebben voor de examens is normaal. Maar bij grote spanning (huilen, hartkloppingen, niet meer kunnen slapen, slechte cijfers) is er waarschijnlijk sprake van faalangst. Dit kan zich uiten in:

  1. Je bent zo bang om fouten te maken, dat je keihard gaat leren.
  2. Je bent zo bang om fouten te maken, dat je studeren uitstelt. Starten met studeren levert je al veel stress op. Op de dag van de toets meld je je ziek of je gaat gewoon niet.

Er is veel aan faalangst te doen. Lees onze pagina over faalangst voor uitgebreide informatie over oorzaken en hoe je met faalangst om kunt gaan.

Hooggevoeligheid

Studeren met hooggevoeligheid is prima te doen, wanneer je je studie en leven eromheen goed inricht. Lees de pagina over hooggevoeligheid voor uitgebreide informatie.

Perfectionisme

Bij perfectionisme krijg je snel acute stress bij onvoldoendes / fouten / kritiek. Ook werk je vaak hard om al je werk perfect te laten zijn. Je stopt niet voordat het perfect is, bent vaak gespannen uit angst dat iets niet perfect is en probeert je angst te verminderen door alleen perfect werk af te leveren. Hierdoor raak je sneller uitgeput en slaap je minder.

Hoewel perfectionisme een goede eigenschap lijkt, is het in werkelijkheid een belangrijke bron van stress bij studenten. Vaak is perfectionisme een gevolg van faalangst. Het kan leiden tot uitstellen, alles op het laatste moment moeten doen en niet kunnen stoppen met werken. Lees de pagina over perfectionisme voor informatie om beter met perfectionisme om te gaan.

Slaapproblemen

Bij een tekort aan slaap ben je overdag erg moe. Je moet vaak vechten om je ogen open te houden. Informatie sla je slecht op en je concentratie is slecht. Je humeur wordt er ook niet beter op. Wanneer je oververmoeid raakt door slaapproblemen, begin je chronische stress te ontwikkelen. Lees de pagina over slaapproblemen waarin we uitleggen wat de relatie is tussen stress en slaapproblemen, en hoe je ermee om kunt gaan.

Meest gelezen

Vraag de dr.

Nieuwsbrief

informatie stress betrouwbaar

Weg met stress, wijzer door informatie op maat 

Betrouwbare informatie over stress, geschikt voor jouw situatie