Behandeling burn-out

Als je een burn-out hebt dan is het belangrijk dat je wordt behandeld. Dat is ook heel goed mogelijk, maar je gaat er waarschijnlijk niet alleen uitkomen. Bij de behandeling zijn een aantal personen betrokken. Die worden verderop besproken. Eerst willen we je de stappen bij de behandeling van burn-out laten zien.

herstel behandeling burn-out

Stappen bij de behandeling van burn-out

Er zijn meerdere stappen bij de behandeling van burn-out. Deze stappen zijn gebaseerd op de richtlijn ‘burn-out’ van huisartsen.

  1. rust
  2. afspraak met huisarts
  3. afspraak met bedrijfsarts / decaan school
  4. psycholoog / coach

Stap 1 Rust

Als je denkt dat je een burn-out hebt, of daar tegenaan zit, dan is het in eerste instantie belangrijk om per direct pas op de plaats te maken. Meld je ziek op het werk, of als je studeert bij je studiebegeleider. Cancel alle activiteiten die voelen als een verplichting, en maak het bespreekbaar met je partner, ouders of vrienden.

Stap 2 Huisarts

Meld je als je een burn-out hebt, of denkt te hebben, bij de huisarts (STAP 2). De huisarts zal de diagnose stellen. Daarnaast kan de huisarts je ook doorverwijzen naar iemand die deskundig is op het gebied van behandelen van een burn-out. Daar stopt het niet. Je zal de huisarts gedurende de burn-out een aantal keer zien.

Stap 3 Bedrijfsarts of decaan

Voor werkenden: Je werkgever zal aan je vragen om een afspraak te maken bij de bedrijfsarts. Deze zal ook een diagnose stellen. Het doel van de bedrijfsarts is om jou zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. De bedrijfsarts trekt hierbij op samen met jouw leidinggevende. Hoe dit in zijn werk gaat lees je onder burn-out en werk. In veel gevallen zullen de bedrijfsarts en jouw leidinggevende aanraden om een behandeltraject te starten. In dit behandeltraject word je begeleid door iemand die deskundig is in het behandelen van een burn-out, bijvoorbeeld een psycholoog. Het is dan gebruikelijk dat de werkgever dit traject ook betaalt.

Naast dat een werkgever graag wil dat jij je zo snel mogelijk beter voelt, zijn er ook financiële redenen. Iemand die langdurig ziek is, is namelijk een kostenpost voor de organisatie. Een traject bij een coach of psycholoog kan de duur van de burn-out aanzienlijk verkorten, dit is de reden dat een werkgever de kosten van een behandeltraject in veel gevallen willen betalen.

Tip: je mag iemand meenemen naar de bedrijfsarts. Dit is aan te raden wanneer je je niet sterk voelt, of wanneer je moeilijk kunt focussen of onthouden. Maar ook wanneer je je angstig voelt voor het gesprek met de bedrijfsarts.

Voor studenten:  als je studeert dan is het belangrijk om je te melden bij de decaan. Als je je ziek meldt dan kun je meer/beter gebruik maken van jouw rechten. Zeker als je in je eerste jaar van je studie zit en je een Bindend Studie Advies kunt krijgen. De decaan kan je ook doorverwijzen naar een studentpsycholoog. Verwacht hier niet teveel van. Het aantal afspraken is vaak beperkt.

Stap 4 Psycholoog of coach

De psycholoog of coach helpt je bij ‘het op de eerste plaats zetten van jezelf’. Hiermee kom je uit de burn-out. Ook leer je om overbelasting te voorkomen. Dit voorkomt een volgende burn-out.

De oorzaak van een burn-out kan voor iedereen weer anders zijn. Het is een combinatie van stress/energieverlies veroorzaakt door jouw omgeving (werk, gezin, studie etc.) en stress/energieverlies veroorzaakt door jouw persoonlijkheid (perfectionisme, faalangst, piekeren etc.) Een traject bij een psycholoog is dan ook maatwerk. Er wordt gekeken wat specifiek voor jou nodig is. Vaak zien we wel een aantal vaste elementen terugkomen. De psycholoog zal je in veel gevallen het volgende leren:

  • weer van jezelf te houden
  • overbelasting voorkomen tijdens herstel burn-out
  • aandacht geven aan jouw gevoelens
  • je leven anders in te richten
  • meer rust en ontspanning

Weer van jezelf houden bij burn-out

Veel mensen met een burn-out hebben geleefd voor het werk of voor anderen. Hun eigen lichaam is totaal onbelangrijk geworden. Ze gingen maar door en door. Er waren wel klachten van stress, maar daar werd niks mee gedaan. De psycholoog zal deze mensen leren dat het eigen lichaam heel erg belangrijk is.

Overbelasting voorkomen tijdens herstel burn-out

Bij een burn-out is er een overbelasting geweest. Met overbelasting wordt bedoeld: er ging meer energie je lichaam uit, dan dat erin ging. Waar je energie van krijgt of wat energie kost, verschilt per persoon. Wel zien we vaak dat de mensen energie krijgen/verliezen door onderstaande activiteiten.

Activiteiten die energie kosten:

  • teveel ‘leuke dingen’ doen (dit zijn activiteiten achter elkaar zonder rustmoment)
  • werken / studeren
  • vergaderen
  • verjaardag / feestje
  • pretpark / kermis / groot feest
  • dagje weg
  • huis schoonmaken / klussen in huis / boodschappen / koken
  • ergens te gast zijn / gasten in huis
  • grote veranderingen zoals verhuizen /verbouwen / nieuwe baan / sollicitatie / scheiden / trouwen / geboorte baby

Activiteiten die energie opleveren:

  • leuke dingen zoals uit eten / film / met vrienden weg / shoppen
  • meer avonden thuis blijven
  • weekend thuis blijven
  • boek lezen / mooie film kijken / rustig praten met vrienden
  • naar het bos / strand / rondje lopen door de wijk
  • ‘aanrommelen’ in huis (ontspannen opruimen in huis en in tuin)
  • het huis een dag voor jezelf alleen hebben (dit geldt alleen wanneer je een partner en/of kinderen hebt)

Zoals je ziet staat ‘leuke dingen doen’ in beide lijstjes. Teveel leuke dingen doen kan de energie uit je trekken, omdat je de rustmomenten overslaat. Je lichaam heeft die rustmomenten nodig om de stress te laten zakken. Vergelijk maar eens de volgende 2 personen:

Het drukke leven van Lieke: nooit thuis, altijd weg

Lieke van 33 jaar is single. Ze werkt fulltime bij een reclamebureau. Ze zit niet graag thuis. Daarom is ze bijna elke avond weg:

  • maandag: sporten op de sportschool
  • dinsdag: kookclubje, daarna met vriendin naar bioscoop
  • woensdag: sporten op de sportschool
  • donderdag: eerst sporten, daarna kroeg met andere single vriendinnen
  • vrijdag: vrijdagmiddagborrel werk, daarna uit eten met vriendinnen of bij familie
  • zaterdag en zondag: verjaardagen, muziekfestivals, weekendjes weg, dagje naar andere stad, feestjes, sporten, sportwedstrijden

Lieke heeft geen avond rust in de week. Haar agenda voor de weekenden is voor de komende 6 maanden al helemaal volgepland. Dus ook in het weekend kan haar lichaam niet uitrusten.

Het leven van Lianne, leuke dingen doen met rustmomenten tussendoor

Lianne is ook single en 33. Zij werkt ook fulltime bij een reclamebureau. Vorig jaar heeft ze een burn-out gehad. Ze leefde haar leven zoals Lieke deed: bijna nooit thuis, veel feestjes en veel uitjes. Tijdens de behandeling van de burn-out kwam ze erachter dat ze roofbouw pleegde op haar lichaam. Ze heeft haar leven nu aangepast.

Ze gaat nog steeds naar festivals. Het weekend ervoor en erna plant ze dan vrij. Ook gaat ze niet meer dan 2 avonden per week van huis. Hierdoor komt haar lichaam meer tot rust. In het weekend sport ze in de ochtenden en 2x door de week.

Aandacht geven aan jouw gevoelens

Mensen met een burn-out hebben hun gevoelens vaak uitgeschakeld. De psycholoog zorgt ervoor dat je openstaat voor je eigen gevoelens. Zodat je stopt met alleen maar geven, en ook voor jezelf kan zorgen.

Je leven anders inrichten

De meeste mensen passen hun leven aan na een burn-out. De psycholoog helpt je inzien dat je rustiger moet gaan leven. Ook helpt de psycholoog met keuzes maken. Voorbeelden:

Werk

  • ander werk zoeken (meer passend bij persoonlijkheid)
  • minder verantwoordelijkheden op je nemen
  • minder gaan werken
  • kritisch zijn wanneer je ja zegt; bijvoorbeeld niet wanneer de agenda al vol is, of bij lastig te halen deadlines
  • bespreken mogelijkheden flexibele werktijden

Privé

  • meer avonden en weekenden thuis
  • meer rust
  • minder doen
  • minder activiteiten buitenshuis (keuzes maken)
  • rustmomenten inplannen in drukke dagen
  • rustmomenten inplannen tussen drukke weken

Persoonlijkheid

Meer rust en ontspanning

Minder weggaan, meer thuis tot jezelf komen. Minder verplichtingen, meer ontspanning. Vaak moeten we van alles van onszelf. Een psycholoog kan je helpen om minder te moeten.

Zelf ga je ook aan de slag. Lees onze pagina’s over wat stress is,  en over omgaan met stress. Op onze pagina’s over  stress verminderen  en herstel van een burn-out lees je hoe je je leven kunt aanpassen na een burn-out.

Hoe lang duurt een burn-out behandeling?

De behandeling duurt ongeveer 6 maanden. Voor mensen met een heel zware burn-out duurt het herstel van een burn-out langer. De duur is natuurlijk wel afhankelijk van of jij de juiste hulp krijgt. Hoe meer jij openstaat voor het anders inrichten van jouw leven, en hoe meer je jouw hooggespannen verwachtingen over jezelf en jouw leven durft naar beneden bij te stellen, des te sneller gaat het herstel.

Een burn-out is goed te behandelen

De psycholoog biedt begeleiding op maat: speciaal op jouw situatie afgestemd. Natuurlijk zul je slechte momenten hebben, of de hoop verliezen. Een paar dagen later zul je je toch weer beter voelen. Langzaam maar zeker komt je energie weer terug. Je past je leven aan en leert beter naar je lichaam te luisteren.

Zo kom je uit die burn-out en blijf je eruit.

Meest gelezen

Vraag de dr.

Nieuwsbrief

informatie stress betrouwbaar

Weg met stress, wijzer door informatie op maat 

Betrouwbare informatie over stress, geschikt voor jouw situatie